Moeten we bezorgd over de vluchtelingenstroom zijn?

Laat ik met mezelf beginnen. Ben ik bezorgd? En waarom wel of waarom niet? Wat kunnen we verwachten met deze vluchtelingenstroom? Eigenlijk heb ik weinig reden om bezorgd te zijn en wel om de volgende redenen.

Ik heb een modaal inkomen

Sociale huurwoningen zijn er niet bij mij in de straat. Dus ten eerste zal voor mij de wachttijd niet oplopen als ik zou willen verhuizen, omdat de vluchtelingen in een andere woningsector komen dan waar ik zit. En hoeveel overlast of verloedering van de wijk de nieuwkomers ook zullen brengen, niet bij mij in de straat.

Ik ben een man

Het zal mij niet gebeuren dat ik nagefloten of voor hoer uitgescholden wordt. Het zal mij ook niet gebeuren dat ik door nieuwkomers verkracht wordt. De allochtonen zorgen in Nederland steevast voor hoge criminaliteitscijfers, maar als man heb je daar toch minder last van dan als vrouw. Natuurlijk zou het kunnen gebeuren dat ik beroofd wordt, maar ook dan heb ik een grotere kans om succesvol weerstand te bieden dan een vrouw.
Op allerlei manieren hebben de nieuwkomers problemen met vrouwen en de gelijkwaardige positie die vrouwen in de westerse maatschappij innemen. Een imam wilde minister Verdonk destijds geen hand geven. In het dorp Oranje wilden de nieuwkomers niet bij een vrouw achter de kassa afrekenen. En kennelijk krijgt de vrijheid van godsdienst dan voorrang boven de gelijke rechten van mannen en vrouwen.
Als ik op mijn werk met de nieuwkomers te maken krijg, dan zal het mij niet overkomen dat ze niet door mij bediend willen worden, of niet met mij willen samenwerken.

Ik ben hetero

Gelovigen hebben nou eenmaal moeite met homoseksualiteit. De nieuwkomers zijn daarbij niet zo beschaafd als de Christenen, potenrammen is hen niet vreemd. Het zal je maar gebeuren dat je, zoals Wilfred de Bruijn (Parijs, 2013), in elkaar geramd wordt. Dan vraag je je toch af of je je seksuele geaardheid maar beter verborgen kunt houden. Affijn, daar heb ik als hetero dus gelukkig geen last van.

Ik ben niet gelovig

De nieuwkomers hebben moeite met andersdenkenden. Zelfs Christenen worden ongelovigen genoemd. Maar ach, de Christenen vormen zo’n grote groep in Nederland dat die geen gevaar zullen lopen, zelfs niet in het onwaarschijnlijke geval dat de moslims in Nederland een meerderheid zouden vormen. De echt ongelovigen, zoals ik, zijn vrij moeilijk te raken omdat we geen georganiseerde groep vormen. Zouden de nieuwkomers de huizen van atheïsten gaan bekladden? Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk.
De joden vormen een groep die zich wel bedreigd kunnen voelen. Moslims hebben een bloedhekel aan joden, meer nog dan aan Christenen. Het anti-semitisme gaat ongeveer gelijk op met het aantal moslims in een samenleving. Bovendien is de groep joden veel kleiner dan de groep Christenen, zodat de individuele joden een relatief grote kans hebben om geraakt te worden. Charlie Hebdo was zeker niet de laatste aanslag op joodse doelen. De joden zijn als eerste de sigaar.
Gelukkig hoef ik me daar geen zorgen om te maken.

Ik ben blank

Het is jammer voor de mensen die van een sociale huurwoning afhankelijk zijn, het is jammer voor vrouwen en voor homo’s, het is misschien zelfs bedreigend voor joden. Maar de groep die het meeste last heeft van de problemen rond allochtonen, zijn de allochtonen die zelf geen problemen veroorzaken. Je zult maar een niet-criminele Marokkaan zijn! Dan heb je het zwaar, je wordt dan constant aangezien voor iemand die behoort tot een groep die grote problemen veroorzaakt. De kinderen van de eerste generatie gastarbeiders ondervinden het aan den lijve. De goede-bedoelingenpolitiek van de afgelopen veertig jaar heeft grote onoplosbare problemen opgeleverd, we zijn nu al de grip kwijtgeraakt en het wordt de komende jaren nog veel erger. Je zult maar een moslima zijn, beland in de gevangenis van een gedwongen huwelijk, gefaciliteerd door de godsdienstvrijheidslievende politici! De politiek creëert zelf een klimaat waarin de tegenstellingen tussen bevolkingsgroepen groter en groter worden, maar hoe slecht bepaalde bevolkingsgroepen ook bekend zullen staan, als blanke Nederlander zul je nooit gediscrimineerd worden. Ik ben een blanke man, ik werk in een organisatie met voornamelijk blanke mannen en vrouwen. Ik erger me wel, maar ik heb er allemaal betrekkelijk weinig last van.

Ik ben niet bezorgd. Hoe bezorgd ben jij?

 

In de serie Immigratie verschenen:

  • 5 mei
    Herdenkingen helpen niet om een oorlog te voorkomen, er zal sowieso geen oorlog komen, maar wel zal er terrorisme zijn.

  • Verblind door het zien van vluchtelingendrama’s
    De vluchtelingendrama’s zijn zo groot dat men blind is voor de gevolgen van een ruimhartig toelatingsbeleid.

 

Voor nieuws van de mainstream media, blogs van anderen en de sociale media, zie https://www.facebook.com/janstemerdink1962.

8 thoughts on “Moeten we bezorgd over de vluchtelingenstroom zijn?

  1. Kijk, dat is dus het punt: Het gaat om inlevingsvermogen in wie er wel geraakt zullen gaan worden en dat toon je heel goed. Het gaat dan om wel of niet plaatsvervangende bezorgdheid. Wat voor jou geldt, geldt voor mij persoonlijk even hard. Maar ik ben wel bezorgd. Ik leef me vooral niet in in het jongetje Aylan of de andere vluchtelingen van dit moment. Ik leef me in in de toekomstige generaties. Die gaan, zo is mijn vrees, een belabberde tijd tegemoet. Ik wil niet dat mijn en jouw achterkleinkinderen ons gaan kwalijk nemen dat wij destijds in 2015 zo slap en naïef handelden. Ik erger me daarom dood aan de tientallen procenten Nederlanders die alsmaar “welkom, welkom” zingen, schrijven en roepen.

    Liked by 1 persoon

  2. “Opa, was jij ook fout in de oorlog?”
    “Laten we het daarover maar niet meer hebben,” zei de oude Diederik bits. En meteen had hij spijt van zijn uitval. Alle kinderen stelden die vraag. Je kon het ze niet kwalijk nemen.
    Tegen zijn zin joegen de beelden voor de zoveelste keer door zijn hoofd, hij kreeg dat niet onder controle. Achteraf bezien was de oorlog eigenlijk al in 2015 begonnen. De mensen van toen trokken aan zijn geestesoog voorbij. Emile Roumer (SP), Alexander Pechtold (D’66), Jesse Klaver (GL), Arie Slob (CU), allemaal waren ze fout in de oorlog. Het halve CDA was fout in de oorlog. Hannie van Leeuwen was fout in de oorlog. Zo onfortuynlijk was het nu eenmaal gelopen.

    Like

  3. Pingback: Waar was het verstand in de Tweede Kamer gebleven? | Jan's Filosofie

  4. Pingback: Valt het allemaal wel mee? | Jan's Filosofie

  5. Pingback: Ontaardt de democratie in een ramp? | Jan's Filosofie

  6. Pingback: Het vliegveld van Abu Dhabi | Jan's Filosofie

  7. Pingback: Krijgt Wilders gelijk? Van wie? | Jan's Filosofie

Geef een reactie

